vineri, 29 martie 2013

Lectie de istorie democratica

               


                                 
                                                          Lectie de istorie democratica





                                              Ieri am deschis intamplator volumul 3 din Mao Tze-Dun, "Opere alese", "Editura de Stat pentru Literatura Politica" Bucuresti-1955. Am prin biblioteca cateva carti mai "speciale" si pe aceasta o ratacisem de catva timp, banuind ca vreun musafir revolutionar rosu, mi-a sustras-o. Ma inselasem. Bucuros ca am gasit-o, am dat cu banul si  am citit urmatorul fragment:

                                           "..........................................................................................................
                                            Telul patrunderii puterilor imperialiste in China nu era deloc transformarea Chinei feudale intr-o tara capitalista. Puterile imperialiste urmareau tocmai telul contrar: transformarea Chinei intr-o semicolonie si colonie a lor.

                                            Pentru atingerea acestui tel, puterile imperialiste au intrebuintat si continua sa intrebuinteze fata de China urmatorul fel de metode de asuprire militara, politica, economica si culturala, cu ajutorul carora ele au si transformat-o treptat intr-o semicolonie sau colonie:

                                            Puterile imperialiste au silit China sa incheie numeroase tratate bazate pe inegalitate de drepturi. Potrivit acestor tratate, imperialistii si-au asumat dreptul de a tine in China forte maritime militare si trupe tereste
                                         
                                            ...au acaparat vamile...au acaparat comertul exterior, caile de comunicatie...au acaparat...

                                            Astfel au capatat posibilitatea de a desface in China marfurile lor in cantitati enorme, transformand China intr-o piata de desfacere a produselor lor industriale si subordonand in acelasi timp nevoilor lor productia agricola a Chinei.

                                            ...au deschis in China numeroase intreprinderi de industrie usoara si grea pentru a folosi pe loc materiile prime chineze si mana de lucru ieftina...

                                             Acordand imprumuturi guvernului chinez si infiintand in China banci, puterile imperialiste au monopolizat circulatia banilor si finantele Chinei.
                                            ....
                                             Pe langa aceste masuri, puterile imperialiste nu au uitat nici prostirea spirituala a poporului chinez...

                                           .........................................................................................................."



                                           Nu am crezut niciodata in viata ca voi cita din Mao. Nu am crezut niciodata, desi stiam ca istoria se repeta, ca se repeta mult mai des decat am banui si mult prea asemanator. Ca intotdeauna e vorba de unul si acelasi lucru:


                                                                     L A C O M I A

                                           Lacomia de bani, proprietati, putere, glorie...

                                           Lacomia construita pe un edificiu alunecos al fiintei umane, un edificiu al violentei, al agresivitatii, al brutalitatii, un edificiu care nu ne caracterizeaza ca fiinta, dar pe care am fost indiguiti sa-l cladim.


                                           Viata noastra personala e impersonala si absurda.

                                           Ea e rezultatul proceselor de indoctrinare pe care le-am trait de-a lungul timpului. Am invatat ce ni s-a impus, am muncit ce ni s-a impus, am platit impozitele ni s-au impus, am trait modelul de viata ce ni s-a impus.

                                          Cum am mai putea astazi sa nu credem ca viata noastra e ceva personal, ca a depins si depinde de alegerile noastre, ca noi suntem cei care ne privim in oglinda si suntem vinovati pentru infrangeri si merituosi pentru victorii.

                                       
                                           "...puterile imperialiste nu au uitat nici prostirea spirituala a poporului..."

                                          Si nici nu ma mai gandesc la emisiunile T.V., la  inventatele vedete de carton, la gluma sinistra de invatamant pe care o avem, la crestinismul ajuns curs de mercantilism, la istoria alternativa a neamului, la pretul cartilor, la interesul pentru profund, frumos, curat...

                                           Ma gandesc la criza de constiinta pe care o traim ca oameni si ca popor, adevarata criza a acestui timp, sursa saracirii noastre in afara si inauntru.


                                           Tovarasul Mao, citat la intamplare, ne mai da o lectie de istorie. Pentru mine e clar: spalarea de creiere functioneaza in ambele sensuri.

                                          Pentru a ne redobandi constiinta avem nevoie de o respalare de creiere.
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu